Mielenkiintoiset kampanjat
Monikanavamarkkinointi
Sosiaalinen media
Tapahtuma
Viestintä
Vastavirran missiona on tehdä asiakkaan brändistä mielenkiintoinen. Vantaan Energia puolestaan uskoo roskattomaan huomiseen ja ihmisen haluun kierrättää. Se on panostanut vuosien ajan vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen toimintaan ja viestintään. Huomasimme, että Vantaan Energia haluaa innostaa meitä kaikkia kierrättämiseen sekä opettaa meitä paremmiksi lajittelijoiksi.
Mutta miten tehdä hieman tylsästä vastuullisuusviestinnästä innostavaa ja mielenkiintoista? Vastavirta ideoi ja luovasti suunnitteli tähän tarpeeseen Roskien lajittelun SM-kisat. Tavoitteena on ollut tartuttaa ihmisiin lajitteluinnostusta historian ”hauskimmalla, mielenkiintoisimmalla ja hikisimmällä” vastuullisuuskampanjalla, toteaa Vastavirran toimitusjohtaja Jan Grehn.
Kauden 2018 uutuutena valloitti lasten sarja, joka on menestyksekkäästi innoittanut myös perheen pienet testaamaan lajittelutaitoja ympäri maan! Innostuneen median lisäksi konsepti on tavoittanut niin aikuiset kuin lapset livenä turuilla ja toreilla, digipelinä, median kautta, mainonnalla ja sosiaalisessa mediassa.
Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL palkitsi Vantaan Energian vuoden 2016 parhaasta yhteiskunnallisesta viestinnästä. Vastavirta on Roskien lajittelun SM-kisakonseptin myötä ollut mukana auttamassa Vantaan Energiaa saavuttamaan tämän palkinnon.
– Joidenkin jätteiden kierrätys on ihmisille tutumpaa kuin toisten. Siksi jopa ongelmajätteitä ja sähkölaitteita päätyy yhä kaatopaikalle. Haluamme herätellä ihmiset innostumaan kierrätyksestä ja lisätä tietoa siitä, mihin keräysastiaan mitäkin kuuluu lajitella. Koska suomalaiset ovat kilpailuhenkistä kansaa, mikä olisi parempi tapa kuin leikkimielinen SM-kilpailu, jossa voi päihittää naapurin tai työkaverin, summaa Vantaan Energian viestintä- ja henkilöstöjohtaja Mervi Suorsa.
Roskien lajittelun SM-kisaan kuuluu osakilpailuja ympäri Suomen sekä finaali Tikkurila Festivaalin päälavalla. Kilpailu käydään vauhdikkaalla lajitteluradalla, jossa testataan kilpailijoiden tietoutta siitä, mihin keräysastiaan mikäkin roska kuuluu. Kilpailuun on helppo osallistua vaikka ohimennen kauppamatkalla, mutta se on innostanut mukaan myös työporukoita.
Kampanjan tärkeä osa on digitaalinen Roskapeli, jolla voi treenata lajittelua tai osallistua itse SM-kisaan. Vuonna 2017 digipeli laajeni mobiiliversiolla. Vuoden 2018 Roskapeliä pelattiin yli 10 000 kertaa.
– Roskapelissä oppii kuin ohimennen, miten erilaisia roskia kuuluisi lajitella. Peliä voi käyttää apuna vaikka koulujen opetuksessa, Suorsa vinkkaa.
Vuoden 2018 Roskamestariksi kruunattu Aleksi voitti kahden hengen matkan Singaporeen, maailman siisteimpään kaupunkiin.
Roskien lajittelun SM-kisan herättämän mediahuomion myötä Vantaan Energia on päässyt tuomaan tärkeinä pitämiään vastuullisuusteemoja esille. Mediahuomion on mahdollistanut myös osaava PR-työskentelymme.
Lukuisten pienempien medioiden lisäksi SM-kisakonseptista on uutisoitu mm. seuraavissa valtakunnallisissa päämedioissa: